Electronic Extravaganza

Datum: 21 januari 2025

Aanvang: 20:00 uur
Locatie: Het Cenakel, Tilburg

Prijs: €18,00 | student €8,00

Programma

We slaan de handen ineen met onze Bossche collega’s van Willem Twee voor een programma gericht op elektronische muziek. Drie hedendaagse producers worden uitgenodigd om een dag door te brengen in de befaamde studio’s van Willem Twee. Die staan vol met vintage hardware als test- en regelapparatuur uit de jaren ’50 en ’60 en modulaire synthesizers uit de jaren ’70 en ’80. Aansluitend presenteren Marieke van de Ven, Jochem van Tol en Ji Youn Kang hun klanken in Tilburg en Den Bosch. Het belooft een extravagant analoog feest te worden.

Marieke van de Ven maakt geluidswandelingen, podcasts, audioverhalen, elektro-akoestische composities en field recordings, waarbij ze zich laat inspireren door allerhande geluiden om haar heen; ratelende tandwielen, ruisende wilgen, of vallend glas. Door deze klanken te bewerken onderzoekt ze de muzikaliteit en verhalen die achter geluid schuilgaan. Tijdens Electronic Extravaganza voert ze het stuk Veelhoekige Vormen (van haar album ZAND) uit. Wat begint als een knisperende korrel vermenigvuldigt zich gaandeweg tot een storm.

Jochem van Tol werkt als muzikant sowieso graag met in onbruik geraakt instrumentarium. Dat doet hij al een poos onder het alias The Paper Ensemble, maar ook in de band SOON en in samenwerking met een aantal groten der aarde als Yoko Ono, Mamoru en John Cage. Van Tols werk was eerder te zien op Rewire, Le Guess Who?, Lowlands en Tokyo’s Experimental Art&Sound Festival.

Tijdens het concert van vanavond voert Van Tol werk uit van zijn solo-debuut the dragon is still alive, dat begin 2024 verscheen onder het alias T’IJU T’IJU en een hommage lijkt aan sprinkhanen en vogels – of wat is dat getjilp en gefladder dat er uit zijn ARP 2600 lijkt te komen? Mogelijk krijgen we ook een tipje van de sluier wat betreft zijn nieuwe project Awichas (onder leiding van Ibelisse Guardia Ferragutti), een sonisch onderzoek naar oude muziek en rituelen uit het Andesgebergte.

Ji Youn Kang studeerde compositie in Zuid-Korea voor ze naar Nederland kwam. Hier haalde ze haar mastergraad in Sonologie aan het Koninklijk Conservatorium en in Compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Haar werk is meestal gecomponeerd op basis van Koreaanse sjamanistische rituelen. Veel van deze werken verkennen de relatie tussen muzikale en fysieke ruimtes; we zijn benieuwd wat het Cenakel voor invloed heeft. Kang combineert daarbij live elektronica met traditionele instrumenten – ditmaal de xylofoon.

0
    0
    Je bestelling
    Je mandje is leegVerder winkelen