LINKE SOEP!

Datum: 19 maart 2024

Aanvang: 20:00 uur
Locatie: Het Cenakel, Tilburg

Prijs: €18,00 | student €8,00

Programma

Linke Soep is een showcase van de meest talentvolle en uitdagende hedendaagse musici uit Nederland en België. In samenwerking met Festival Kortrijk, een grensverleggend festival voor klassieke en nieuwe muziek, selecteerde De Link drie namen van dichtbij en verder weg die een groter publiek verdienen.

Inan Inan, het nog niet zo lang geleden in Tilburg opgerichte duo dat uit de Portugese percussioniste Inês Lacerda en de Belgische zangeres Fran van Lysebettens bestaat, verwerkt haar roots in het programma ‘Heri’. Hoe kunnen de twee musici hun oorspronkelijke culturele bagage het best laten weerklinken binnen de huidige omstandigheden – en wat brengt de toekomst?

De dames dompelen zich onder in klassiek, hedendaags en folk en adapteren dit naar eigen inzicht tot een bonte mix die kenmerkend is voor de 21e eeuw. Daarbij komen stukken van Louis Andriessen en Carlos Paredes voorbij, maar net zo goed een unieke n wonderschone bewerking van Josquin des Prez’s Renaissance-klassieker La Spagna. Ze combineren, zo hoorden we al op Tracking Tilburg 2023, de melodie met een drone als stuwende, meditatieve bas en voegen een existentiële tekst toe; Qui suis-je? D’où-je viens? Où est-ce que je vais?

Ook het Brusselse collectief Tuum – op Linke Soep als slagwerkduo – houdt zich bezig met levensvragene. Hun programma ‘142’ is een beschouwing over solitair versus gezamenlijk handelen. Een idee dat ontsproten is aan de tijd die de musici op het conservatorium doorbachten. Is het eigenlijk niet vreemd dat meerdere individuen tegelijkertijd voor zichzelf oefenen binnen dezelfde ruimte? Elkaar onvermijdelijk storen in plaats van inspireren? Het bracht Anita Cappuccinelli en Lucas Messler op de gedachte om zes werken, oorspronkelijk bedoeld voor solisten, opnieuw te arrangeren voor twee musici. Mario Bertoncini’s Tune springt eruit: dit stuk uit 1965 voor verschillende cimbalen vormde destijds het startschot voor de opwaardering van dit specifieke slagwerkinstrument. De mogelijkheden worden in duo-vorm nog duidelijker hoorbaar.

Jasna Velicković heeft als componiste en performer een levenslange fascinatie voor experiment met geluid en technologie. Vijftien jaar geleden bespeelde ze akoestische instrumenten zonder ze aan te hoeven raken via elektromagnetisme. Tien jaar geleden bedacht ze een nieuw muziekinstrument; de Velicon. Tegenwoordig legt ze zichzelf niet zozeer meer toe op het componeren van klank, maar vooral op het vervormen daarvan.

0
    0
    Je bestelling
    Je mandje is leegVerder winkelen