Datum: 7 november 2023
Aanvang: 20:00 uur
Location: Het Cenakel, Tilburg
Discount pass: Abonnement De Link, We Are Public, Podiumpas
Price: €18,00 | student €8,00
Program
-
-
-
-
- Solo (2023) – Eveline Vervliet
- Piece for harp (2018) – Johannes Kreidler
- Flits (2023) – Eveline Vervliet(pauze)
- schöner leben 4 (sumo D.D.) (2008) – Martin Schüttler
- voordat… (2003) – Wilbert Bulsink
- splitting 9 (2006) – Michael Maierhof
- Sequenza II (1963) – Luciano Berio
- …plik.plok……. (2023) – Eveline Vervliet
-
-
-
Op haar pad vanuit Duitsland naar Nederland, via België tot recentelijk Oostenrijk liet Miriam Overlach zich meestal door de harp, maar óók de nieuwe muziek leiden. Ze ontmoette overal componisten en inspireerde hen voor de harp te schrijven. Ze gaf hen de ruimte voor experiment om zo nieuwe perspectieven op het instrument creëren. Op ons verzoek gaat de harpiste een gloednieuwe samenwerking aan met componiste Eveline Vervliet, die dit jaar artist-in-residence is bij De Link. Zij is afkomstig uit België, alumnus van het conservatorium Tilburg en studente van Martin Schüttler in Duitsland. Net als Overlach is ze thuis in alle naties rondom het drielandenpunt en schept ze genoegen in het oprekken van muzikale grenzen.
De eerste helft van het programma focust op nieuw werk van Vervliet, Ze schreef Flits tijdens en na haar residentie bij De Link waar ze met studenten van Fontys AMPA samenwerkte. In dit werk onderzoekt ze het idee van elektronische versus akoestische versterking en speelt ze de verschillende klankkleuren tegenover elkaar uit. Als een schakelaar wordt de versterking aan- en uitgezet. Daarnaast treden interacties op tussen de computer en de instrumenten. Zo fungeren de drums als een trigger voor de schakelaar van de elektronische versterking. In haar elektronische solo experimenteert Vervliet met een kleine analoge tv uit de jaren 90. Vertrekkende van de statische ruis bouwt ze een palet op met verschillende lagen gedigitaliseerde auditieve ruis.
In haar gedeelte van het concert maakt Overlach de balans op. Meestal raakt zij gefascineerd door componisten of stukken met een onmiskenbaar geluid of uitgesproken idee: een keuze die zij ook vanavond wil laten horen. Van ijle zachte hoge boventonen tot bruut (elektronisch) geluid, van musiceren met bekers en sponsen op een kleine harp tot een werk met live camera en bewegende snaren: contrasterende stukken die niet van één stijl zijn, maar uiteenlopen in esthetiek en elkaar in balans houden.
Overlach speelt de voor haar geschreven werken van de befaamde Duitse componisten Schüttler en Kreidler, allebei scherp, serieus én humoristisch. Zij brengt haar lijfstuk, de Sequenza II van Berio, dat in de jaren ‘60 al brak met het lieflijke imago van de harp. Ze speelt het voor haar geschreven stuk voordat… van haar partner Wilbert Bulsink, dat hij later uitbreidde tot een heus harpconcert. In dit concert bespeelt zij de harp met sponzen – net als in het stuk van Michael Maierhof.
Speciaal voor deze avond gaan Overlach en Vervliet tenslotte een samenwerking aan voor een gloednieuw stuk: ...plik.plok……. Zij onderzochten een klank op de harp met cassettetapes, die Overlach al langer kende en door een componist onder de loep wilde laten nemen. Vervliet ging ermee aan de slag en laat een tot nog toe ongehoorde wereld op de harp ontstaan.