Datum: 14 mei 2023
Aanvang: 15:00 uur
Location: Cacaofabriek
Kortingspas: (reserveren niet verplicht)
Prijs: gratis toegang
Program
- Sonate I & II (1939) – Paul Hindemith
- Sequenza II (1963) – Luciano Berio
- Le mont Aôn (1361) – Codex Chantilly
- Splitting 9 (2006) – Michael Maierhof
- K. 208 (1755) – Domenico Scarlatti
In onze reeks Reflex verbinden we hedendaagse muziek aan actuele beeldende kunst. We doen dat met verschillende Noord-Brabantse presentatie-instellingen als partners. Ditmaal zal harpiste Miriam Overlach zich muzikaal verhouden tot de groepstentoonstelling Tussenruimte, samengesteld door beeldend kunstenaar Ton Slits met werk van Nathalie Brans, Tinka Pittoors, Leo Vroegindeweij en hemzelf.
De titel Tussenruimte verwijst zowel naar een betekenisvolle stilte in een muziekpartituur of ruimtelijke uitsparing. Juist door en in dergelijke leegtes kunnen nieuwe inzichten tot stand komen. De expositie is een rijke, aantrekkelijke en bovenal dynamische verzameling van schilderijen, fotografie en installatie op groot en klein formaat. De bezoeker wordt uitgenodigd op speelse wijze verbanden te ontdekken.
Voor de finissage van Tussenruimte neemt harpiste Miriam Overlach een al even divers en verrassend programma mee: naast harpklassiekers uit de 20e eeuw van Hindemith en Berio en baroksonates van Scarlatti wordt het instrument ook op onorthodoxe wijze door haar bespeeld met glazen knikkers, water en bekers.
Miriam liet haar associaties de vrije loop. Hindemith’s Sonate opent met grote akkoorden en lange melodielijnen muzikale ruimtes, terwijl het percussieve karakter van Berio’s Sequenza II stippen en scherpe kanten verklankt; een wat minder bekende eigenschap van de harp. Dat je met verschillende materialen ook óp de harp kan spelen om nieuwe klanken aan het instrument te ontlokken is in Maierhofs splitting 9 te horen – een rechtstreekse verwijzing naar de grote verscheidenheid aan texturen in de beeldende werken van Tussenruimte.
Te midden van deze werken geven eenvoudige heldere composities uit de barok en renaissance ruimte en rust, net als de witte muren en de grote ramen in de Cacaofabriek dat doen.