Trio Napolov Fridman Sandee

Datum: 4 april 2023

Aanvang: 20:30 uur
Locatie: Het Cenakel, Tilburg

Kortingspas: Abonnement De Link, We Are Public, (reserveren niet verplicht)

Prijs: €15,00 | student €5,00

Programma

Slagwerker Konstantyn Napolov, celliste/vocaliste Maya Fridman en pianiste Laura Sandee brengen een programma met werken die deels geïnspireerd zijn door kunstenaars uit de vorige eeuw. Ze nemen een schilderachtige duik in de psyche van expressionist Van Gogh en futurist Majakovski.

Toen Martín Francisco Mayo van Napolov de opdracht kreeg een werk voor zijn trio te schrijven, liep de componist aanvankelijk nogal verloren rond in het Van Gogh museum. Hoewel hij Van Goghs werk kon waarderen als uniek, revolutionair en mooi, ontbrak een diepere verbondenheid. Het kwartje viel uiteindelijk bij diens Korenveld met kraaien. Mayo: ‘Het is een schilderij over een storm die op het punt staat los te breken, over de laatste adem die iemand uitblaast vooraleer te sterven. Ik had door het museum gelopen met het gevoel dat er iets ontbrak, en trof een schilderij dat precies dit gevoel wist uit te drukken.’ Met het gelijknamige stuk poogt Mayo eenzelfde spanning voelbaar te maken. Refererend aan de Venezolaanse pajarillo, een volkse stijl waarvan de naam zich laat vertalen als kleine vogel, bouwt het stuk op naar een climax die in het verschiet ligt maar nooit echt komt.

Met Cottages of Cordeville koos ook Robin de Raaff voor een laat werk van de Brabantse schilder als uitgangspunt voor zijn compositie Aeons. De twee C’s uit de titel keren als hoge en lage noot steeds opnieuw terug als het geraamte waarbinnen het stuk zich ontvouwt.

Van Christiaan Richter voert Konstantyn Napolov solo het tweede deel van het vierluik Droplets uit; een werk dat weliswaar geen direct verband houdt met Van Goghs oeuvre, maar van welke de polyfone ritmes toch aardig aansluiten bij het thema natuurschoon.

Klas Torstensson heeft zich laten inspireren door een andere kunstenaar, de Russische schrijver Vladimir Majakovski. Die nam in 1930 een gedicht op uit zijn jeugd. Torstensson samplede de opname en ploos die uit elkaar, compleet met de spetters van de oude grammofoonplaat, en bewerkte het resultaat voor het trio. Vervolgens zingt Maya Fridman teksten die Majakovski in zijn dagboek schreef over zijn geliefde Lili Brik. Zo schildert de muziek het beeld van een gespleten artiest.

Afsluiten doet het trio met Atalanta, een kort en opzwepend stuk met een ritmische drive en een minimalistische textuur die je de ervaring geeft van een popconcert.

0
    0
    Je bestelling
    Je mandje is leegVerder winkelen